Høye prestasjoner

Dette innlegget ble publisert 8. mai 2009 og innholdet kan være utdatert.

Hoppene hjemme på Steinset

En av Kady Bessebergs hopper var så liten at sprangrytter Jan Auen Hafskjold nesten rev hindrene med bena – heldigvis ble avkommene større.

Hvem, hva, hvor:

Kady Besseberg driver Stutteri Enga på Steinsholt i Vestfold. Hun drev i mange år hovedsakelig med sprangoppdrett, men de siste årene har hun gått mer og mer over til dressurrettet avl.

1. Hvor mange føll venter du i år og hvem er de etter?

I år venter jeg sju føll. Jeg har to sprangføll som begge er etter Casir Ask, også venter jeg på fire dressurføll. To av disse er etter Blue Hors Zack, ett etter Stall Ks Dynamit og ett Blue Hors Don Romantic. Jeg venter også ett pintoføll etter Mazzaratti.

2. Hvilke hopper skal bedekkes i år og med hvem?

Til neste år blir det også bedekt sju hopper. Flere av disse skulle til Le Champ Ask som dessverre utgår. Så da blir det to til Don Romantic, to til Casir Ask, en til Senjor Ask, en til Blue Hors Rush Hour, en til Blue Hors Zack og en til Godsend De Reverdy. Og det ble jammen åtte stk du…

3. Hvorfor valgte du å avle på hoppa/hoppene?

Engas Ninjo e. Hoppene jeg avler på skal helst ha vist at de duger i sporten, spesielt spranghestene. Min første hoppe Batseba var et scoop, hun avlet fremragende til tross for at hun aldri gikk de store klassene selv. Her avlet jeg kun for å gi henne et arbeid og av kjærlighet til min barndomsdrøm, egen hest.

Etter henne har det gått i prestasjonshopper på høyt nivå. Noen av disse har kanskje vært litt utypiske den perfekte ridehesten. Min Little Nina vant hallmester skapet med Jan Auen Hafskjold med mankehøyde 155 cm og Jan Auen måtte passe på så han ikke rev med beina. Little Nina fikk føll med Calato og høyden kom på avkommet, så det er en fantastisk hest å avle videre på. Man bør jo trakte etter å få riktig type hester med høye prestasjoner.

Også One In A Million gikk fra spranghest til å kunne alle øvelsene i høy dressur på rekordtid. Så i tillegg til super gang har avkommene usedvanlig høy ridbarhet. Dette er også meget viktig. Ikke store vitsen å ha en fantastisk hest som det er umulig å ri på. Dersom hoppene har gått bra i sporten avler de som oftes dette videre til sine avkom. Ellers er jeg jo av den hestegale typen da som ikke så lett kjører de gamle hoppene til slakt, så det avles fortsatt på veldig gamle hopper hos meg. Både Renett og Little Nina fikk sine første føll rett før de ble 20 år.

Målet med stutteriets egne avkom er å gi de et føll som 4-års og selge de til sporten etter dette. Da er de også lettere å sette i avlen igjen etter endt karriere eller om de kommer til skade. Til tross for drømmen om å avle superhesten og kanskje få litt mer penger i lommeboka er det ikke noe som gleder meg mer enn å la en gammel konkurranse hest få nyte å bli mor og få noen rolige år etter endt karriere.

4. Fornuft eller følelser ved valg av hingst?

Forrige uke ble det kjent at hingsten Le Champ Ask midlertidig trekkes fra avlen grunnet problemer med sædkvaliteten. Hingstevalget gjør jeg etter prestasjoner og overbevisning når jeg ser de «live». Lager jeg gode avkom holder jeg meg til den oppskriften. Jeg ser at både Don Romantic og Casir Ask gir supre kombinasjoner med mine hopper.

Ved valg av hingst er det også viktig å hente erfaring fra stutterisjefer der hingsten står. De ser uttallige flere avkom enn vi gjør og de kan komme med nyttige tips ved valg av hingst. En gang jeg kom med hoppe og føll fra Ib Kirks Ulrick Z til Blue Hors for å bedekke med Casir Ask lurte Karsten på hva jeg gjorde hos han. Bedre skussmål for et fint føll kan man neppe få. Det føllet er nå 3 år og jeg tror Karsten hadde helt rett

Hadde jeg skrevet litt raskere på data hadde du fått en side til med ideer og argumenter.

5. Planlegger du å dra på føllskue med årets føll?

Jeg skal på føllskue. Alberthe har fått et flott Zack-føll. El Ninja e. Calato har et spennende sprangføll etter Casir Ask. Kanskje jeg viser et sprangføll i år.Føllskue er helt topp og veldig hyggelig sosialt. Hadde det vært mulig med økonomi, transport og mannskapsmessig skulle alle vært med.

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*